Handel produktami rolno-spożywczymi w UE nadal wykazuje znaczny wzrost

Handel produktami rolno-spożywczymi w UE nadal wykazuje znaczny wzrost

Całkowita wartość unijnego handlu produktami rolno-spożywczymi (eksport plus import) w okresie styczeń-wrzesień 2021 r. wyniosła 239,5 mld euro, co stanowi wzrost o 6,1% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Eksport był o 8% wyższy i wyniósł 145,2 mld euro, a import wzrósł o 3,5%, osiągając 94,2 mld euro. Odzwierciedla to ogólną nadwyżkę w handlu produktami rolno-spożywczymi w wysokości 51 mld EUR w pierwszych dziewięciu miesiącach roku, co stanowi wzrost o 17% w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r.

Podążając za trendem przez większą część 2021 r., największy wzrost eksportu odnotował eksport do Stanów Zjednoczonych, którego wartość wzrosła o 2,3 mld euro, czyli 15%. Było to napędzane przede wszystkim winem, alkoholami i likierami oraz czekoladą i słodyczami. Odnotowano również znaczny wzrost eksportu do Korei Południowej (wzrost o 593 mln euro) dzięki dobrym wynikom wina, wieprzowiny, pszenicy i meslinu, a także eksportu do Szwajcarii (wzrost o 570 mln euro). Podczas gdy całkowity eksport do Chin wzrósł o 504 mln euro, eksport wieprzowiny z UE do tego kraju spadł o 13%, czyli o 525 mln euro w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku.

Po raz pierwszy w 2021 r. eksport rolno-spożywczy do Wielkiej Brytanii przekroczył wartość z analogicznego okresu 2020 r., wzrastając o 166 mln euro, czyli 0,5%. Znaczące spadki odnotowano w eksporcie do Arabii Saudyjskiej (spadek o 447 mln euro), Hongkongu (o 141 mln euro) i Kuwejtu (spadek o 115 mln euro).

Największy wzrost importu rolno-spożywczego odnotowano w produktach z Brazylii, która wzrosła o 1,4 mld euro lub 16% w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r. Wzrost odnotowano również w imporcie z Indonezji (wzrost o 601 mln euro), Argentyny (wzrost 545 mln euro), Australia (wzrost o 541 mln euro) i Indie (wzrost o 388 mln euro).

Znaczące spadki odnotowano w imporcie z kilku krajów, z których najbardziej zauważalny był 2,9 mld euro, czyli 27% spadek wartości importu z Wielkiej Brytanii. Największy spadek importu stamtąd odnotowano w przypadku owoców tropikalnych, orzechów i przypraw (spadek o 88%). Spadł również import ze Stanów Zjednoczonych (o 570 mln euro), Kanady (o 218 mln euro), Nowej Zelandii (o 111 mln euro) i Mołdawii (o 105 mln euro).

Patrząc na poszczególne kategorie produktów, okres styczeń-wrzesień przyniósł duży wzrost wartości eksportu wina (o 2,9 miliarda euro) oraz napojów spirytusowych i likierów (o 1,3 miliarda euro), odpowiednio o 30% i 28%. Inny znaczący wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku oleju rzepakowego i słonecznikowego (wzrost o 751 mln euro) oraz czekolady i wyrobów cukierniczych (599 mln euro). Nastąpił jednak znaczny spadek eksportu żywności dla niemowląt (spadek o 757 mln euro) i pszenicy (spadek o 390 mln euro).

Największy wzrost wartości importu odnotowano w przypadku makuchów (o 1,2 mld euro), nasion soi (o 1,2 mld euro) oraz oleju palmowego i z ziaren palmowych (o 723 mln euro). Tymczasem największy spadek wartości importu odnotowano w przypadku owoców tropikalnych, orzechów i przypraw (o 545 mln euro), soków owocowych (o 199 mln euro) oraz wina, wermutu, cydru i octu (o 168 mln euro).

Źródło: KE

Udostępnij artykuł